Algemene voorwaarden

ALGEMEEN

Artikel 1.

Definities:

1. Opdrachtnemer: Administratiekantoor CHOW

2. Opdrachtgever: Natuurlijke - of rechtspersoon die aan opdrachtnemer
opdracht geeft om werkzaamheden te verrichten.

3. Werkzaamheden: Alle werkzaamheden,die de opdrachtnemer in het kader van
een geaccepteerde opdracht verricht.

4. Bescheiden: Alle door opdrachtgever aan opdrachtnemer beschikbaar
gestelde zaken, zoals stukken of gegevensdragers en alle in het kader van de
uitvoering van de opdracht door opdrachtnemer vervaardigde zaken, waaronder
stukken of gegevensdragers.

5. Algemene voorwaarden: Voorwaarden, waaronder werkzaamheden worden
verricht

door opdrachtnemer(hierna genoemd AV).

TOEPASSELIJKHEID

Artikel 2.

1. Deze AV gelden voor iedere aanbieding, offerte
en/of opdracht waarop opdrachtnemer deze AV van toepassing heeft verklaard.

2. Op van deze AV afwijkende bedingen kan de opdrachtgever slechts een
beroep doen, als deze nadrukkelijk en schriftelijk door de opdrachtnemer zijn
aanvaard.

3. Aan de in lid 2 genoemde afwijkingen kunnen geen rechten worden ontleend
m.b.t. eventuele later aangegane overeenkomsten.

4. De toepasselijkheid van eventuele inkoop - of andere voorwaarden van
opdrachtgever wordt nadrukkelijk van de hand gewezen.

5. Deze AV zijn eveneens van toepassing op alle overeenkomsten met
opdrachtnemer, voor de uitvoering waarvan derden dienen te worden betrokken.

6. De gedrags - en beroepsregels voor de opdrachtnemer maken deel uit van
deze algemene voorwaarden. De opdrachtgever verklaart de daaruit voortvloeiende
verplichtingen steeds te zullen respecteren.

7. Indien een of meerdere van de bepalingen in deze AV nietig zijn, of
vernietigd mochten worden, blijven de overige bepalingen van deze AV volledig
van toepassing. Opdrachtgever en opdrachtnemer zullen alsdan in overleg treden
teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige; cq, vernietigde
bepalingen overeen te komen. Hierbij wordt zoveel als mogelijk de strekking en
het doel van de oorspronkelijke bepaling in acht genomen.

AANBIEDINGEN EN OFFERTES

Artikel 3.

1. Alle aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij
opdrachtnemer in zijn aanbieding of prijsopgave aan opdrachtgever nadrukkelijk
anders heeft vermeld.

2. De door opdrachtgever gemaakte offertes zijn vrijblijvend en hebben een
beperkte geldigheidsduur. Deze geldigheidsduur zal altijd op de offerte worden
vermeld.

3. De prijzen in de genoemde aanbiedingen en offertes zijn exclusief BTW en
andere heffingen van overheidswege, alsmede eventuele in het kader van de
opdracht te maken kosten, waaronder verzend en administratiekosten, tenzij
anders aangegeven.

4. Aanbiedingen en offertes gelden niet automatisch voor toekomstige
opdrachten.

TOTSTANDKOMING VAN DE OVEREENKOMST

Artikel 4.

1. De overeenkomst komt tot stand op het moment, dat
de door opdrachtnemer en opdrachtgever ondertekende offerte, die is gebaseerd
op de door opdrachtgever verstrekte informatie, door opdrachtnemer is terug
ontvangen, onverminderd de verplichting om aan opdrachtnemer honorarium en
kosten te voldoen, indien op wens van opdrachtgever reeds met de werkzaamheden
is begonnen, voordat de door opdrachtgever ondertekende offerte is retour
ontvangen.

2. De door opdrachtgever en opdrachtnemer ondertekende offerte wordt geacht
de overeenkomst juist en volledig weer te geven.

DUUR VAN DE OVEREENKOMST

Artikel 5.

1. Een overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde
tijd, tenzij uit inhoud, aard of strekking van de overeenkomst anderszins
voortvloeit, of partijen nadrukkelijk anders zijn overeengekomen.

2. Is binnen de looptijd van de opdracht voor de voltooiing van bepaalde
werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit nimmer een fatale termijn.


3. Opdrachtgever en opdrachtnemer kunnen samen besluiten, de overeenkomst
onder andere voorwaarden te continueren, na hierover bereikte schriftelijke
overeenstemming.

VERPLICHTINGEN VAN DE OPDRACHTGEVER

Artikel 6.

1. Opdrachtgever is gehouden alle gegevens en
bescheiden, welke de opdrachtnemer naar zijn oordeel nodig heeft voor het
correct uitvoeren van de opdracht, tijdig in de gewenste vorm op de gewenste
wijze aan opdrachtnemer ter beschikking te stellen.

2. Indien opdrachtgever voornoemde gegevens en bescheiden niet, niet tijdig
of niet behoorlijk ter beschikking stelt, komen de uit de vertraging
voortvloeiende extra kosten en honorarium voor rekening van de opdrachtgever.

3. Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en
betrouwbaarheid van de aan opdrachtnemer verstrekte gegevens en bescheiden, ook
indien deze van derden afkomstig zijn.

4. Indien opdrachtgever daarom verzoekt, worden de verstrekte bescheiden
aan deze geretourneerd.

5. Opdrachtgever is verplicht opdrachtnemer op de hoogte te brengen van
alle informatie, die ter uitvoering van de opdracht noodzakelijk of nuttig is.

Artikel 7.

Opdrachtgever dient opdrachtnemer terstond te
informeren als opdrachtgever:

a. van plan is (voorlopige) surseance van betaling aan te vragen

b. (voorlopige) surseance van betaling heeft verkregen.

c. van plan is aangifte van zijn faillissement in te dienen.

d. Bekend is dat een of meer van zijn schuldeisers opdrachtgevers
faillissement heeft/hebben aangevraagd.

e. In staat van faillissement is verklaard.

UITVOERING VAN DE OPDRACHT

Artikel 8.

1. Opdrachtnemer is gehouden de verleende opdracht op
deskundige en zorgvuldige wijze uit te voeren met inachtneming van de gedrags-
en beroepsregels.

2. Opdrachtnemer bepaalt de wijze waarop de opdracht wordt uitgevoerd.

3. Opdrachtnemer heeft het recht - indien wenselijk - bepaalde
werkzaamheden door derden te laten verrichten.

4. Opdrachtgever zal niet eerder meer werkzaamheden verrichten en aan
opdrachtgever in rekening brengen dan waartoe de opdracht strekt, dan na dat
hierover eerst overleg is geweest en overeenstemming is bereikt met de
opdrachtgever.

5. Indien is overeengekomen dat de opdracht in fasen zal worden uitgevoerd,
kan opdrachtnemer de uitvoering van onderdelen die tot een volgende fase
behoren opschorten, tot dat de opdrachtgever de resultaten van de daaraan
voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.

GEHEIMHOUDING

Artikel 9.

Opdrachtnemer is - behoudens wettelijke verplichtingen
tot openbaarmaking - verplicht tot geheimhouding tegenover derden, die niet bij
de uitvoering van de opdracht zijn betrokken.

Dit betreft alle aan opdrachtnemer verstrekte informatie, alsmede alle uit
de werkzaamheden voortvloeiende (cijfermatige) resultaten. Tevens betreft dit
alle door opdrachtnemer aan opdrachtgever verstrekte adviezen of andere al dan
niet schriftelijke uitingen, die niet zijn bedoeld om derden hiervan te
voorzien.

OPSCHORTING/ONTBINDING

Artikel 10.

Opdrachtnemer heeft het recht de nakoming van zijn verplichtingen
jegens opdrachtgever op te schorten, dan wel alle overeenkomsten met
opdrachtgever, zonder enige in gebreke stelling en zonder zelf tot enige
schadevergoeding gehouden te zijn, geheel of gedeeltelijk te ontbinden een en
ander onverminderd de overige rechten van opdrachtnemer , indien

1. opdrachtgever niet, niet behoorlijk of niet tijdig voldoet aan enige
verplichting jegens opdrachtnemer.

2. opdrachtgever in staat van faillissement is verklaard of door
opdrachtgever of een derde een verzoek daartoe bij de rechtbank is ingediend.

3. opdrachtgever surseance van betaling heeft aangevraagd of dit al dan
niet voorlopig, aan hem is verleend.

4. het bedrijf van opdrachtgever wordt stilgelegd of geliquideerd.

5. indien beslag op goederen van opdrachtgever wordt gelegd, dan wel indien
opdrachtgever onder bewind of curatele wordt gesteld.

Voorts zullen alle vorderingen van opdrachtnemer op opdrachtgever, uit
welke hoofde ook, terstond en in z'n geheel opeisbaar zijn.

BETALING

Artikel 11.

1. Betaling dient plaats te vinden in euro's zonder
enige opschorting of verrekening, uit welke hoofde ook.

2. Indien opdrachtgever in verzuim is, worden alle facturen van
opdrachtnemer aan opdrachtgever, ook al is de betalingstermijn nog niet
verstreken, terstond opeisbaar.

3. Alle gerechtelijke en buitenrechtelijke incassokosten, die opdrachtnemer
maakt als gevolg van niet nakoming van opdrachtgever van zijn
betalingsverplichtingen, komen ten laste van de opdrachtgever.

4. Door de opdrachtgever gedane betalingen strekken steeds in de eerste
plaats in mindering van alle kosten, vervolgens in mindering van alle
verschenen rente en tenslotte in mindering van de opeisbare facturen, die het
langst open staan. Zelfs al vermeldt opdrachtgever dat de voldoening betrekking
heeft op een latere factuur en alle lopende rente.

5. In geval van een gezamenlijke opdracht is ieder opdrachtgever
individueel hoofdelijk aansprakelijk voor betaling van het hele factuurbedrag.

RECLAMES

Artikel 12.

1. Reclames m.b.t. de te verrichten werkzaamheden
dienen schriftelijk binnen 30 dagen na de verzenddatum van de stukken of de
informatie waarover opdrachtgever reclameert te worden ingediend.

2. Reclames m.b.t. de factuur dienen binnen 8 dagen na ontvangst te worden
ingediend.

3. In geval van een terecht uitgebrachte reclame heeft de opdrachtgever de
keuze tussen aanpassing van het in rekening gebrachte bedrag, of het kosteloos
verbeteren en/of opnieuw verrichten van de afgekeurd werkzaamheden.

LEVERINGSTERMIJN

Artikel 13.

1. Is de opdrachtgever een (vooruit) betaling
verschuldigd, of dient hij voor de uitvoering benodigde informatie en/of
materialen ter beschikking te stellen, dan gaat de termijn waarbinnen de
werkzaamheden dienen te zijn afgerond niet eerder in, dan dat betaling geheel
is ontvangen, Cq; de informatie en/of materialen geheel ter beschikking zijn
gesteld.

2. Termijnen, waarbinnen de werkzaamheden dienen te zijn afgerond, zijn
nimmer te beschouwen als een fatale termijn.

3. De overeenkomst kan - tenzij vaststaat dat uitvoering blijvend
onmogelijk is - door de opdrachtgever niet wegens termijnoverschrijding worden
ontbonden, tenzij de opdrachtnemer de overeenkomst ook niet of niet geheel
uitvoert binnen een hem na afloop van de overeengekomen leveringstermijn schriftelijk
aangezegde redelijke termijn.

4. Ontbinding is slecht mogelijk voor zover van de opdrachtgever
instandhouding van de overeenkomst in redelijkheid niet kan worden gevergd.

AANSPRAKELIJKHEID

Artikel 14.

1. Voor alle schade van de opdrachtgever, op enigerlei
wijze verband houdend met, dan wel veroorzaakt door niet, niet tijdige of niet
behoorlijke uitvoering van de opdracht, is de aansprakelijkheid van de
opdrachtnemer in ieder geval beperkt tot maximaal eenmaal het bedrag van het
met de werkzaamheden, waardoor de schade is veroorzaakt, verband houdende in
rekening gebrachte of het in rekening te brengen bedrag over de periode, waarin
de werkzaamheden waardoor de schade is veroorzaakt, zijn verricht.

2. Bij werkzaamheden, die een langere looptijd hebben dan een jaar is de
aansprakelijkheid in ieder geval beperkt tot maximaal eenmaal het bedrag van
het met de werkzaamheden, waardoor de schade is veroorzaakt verband houdende in
rekening gebrachte of in rekening te brengen bedrag over het laatste
kalenderjaar, waarin de werkzaamheden, waardoor schade is veroorzaakt, zijn
verricht.

3. Voor alle indirecte schade, waaronder mede begrepen stagnatie in de
geregelde gang van zaken in de onderneming van opdrachtgever, of andere
bedrijfsschade, op enigerlei wijze verband houdend met , dan wel veroorzaakt
door een fout in de uitvoering van de werkzaamhedendoor opdrachtnemer, is deze
nimmer aansprakelijk.

4. Opdrachtnemer kan nimmer aansprakelijk worden gesteld voor schade, die
direct of indirect verband houdt met de vertraging of met opschorting als
bedoeld in artikel 9 of 12 lid 1. Voorts is artikel 14 in een dergelijk geval
van toepassing.

5. Opdrachtnemer heeft en behoudt te allen tijde het recht om, indien en
voor zover mogelijk, de schade van opdrachtgever ongedaan te maken.

6. Opdrachtnemer kan nimmer aansprakelijk worden gesteld voor beschadiging
of teloorgang van de bij hem of derden opgeslagen gegevens en bescheiden van de
opdrachtgever.

7. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor beschadiging of teniet gaan van
gegevens en/of bescheiden tijdens vervoer of tijdens verzending per post of
koeriersdienst, ongeacht of het vervoer of de verzending geschiedt door of
namens opdrachtgever, opdrachtnemer of derden.

VRIJWARING

Artikel 15.

1. Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer tegen alle
aanspraken van derden, welke direct of indirect met de uitvoering van de
overeenkomst samenhangen.

2. De plicht van opdrachtgever tot vrijwaring van opdrachtnemer vervalt
indien en voor zover opdrachtgever aantoont dat de schade het directe gevolg is
van een toerekenbare tekortkoming van de opdrachtnemer.

VERVALTERMIJN

Artikel 16.

Voor zover in deze AV niet anders is bepaald,
vervallen vorderingsrechten en andere bevoegdheden van de opdrachtgever, uit
welke hoofde ook, jegens opdrachtnemer i.v.m. het verrichten van werkzaamheden
door opdrachtnemer in ieder geval na 12 maanden na het moment waarop de
opdrachtgever bekend werd of redelijkerwijze bekend kon zijn met het bestaan
van deze rechten en bevoegdheden.

TOEPASSELIJK RECHT

Artikel 17.

Op alle overeenkomsten tussen opdrachtgever en
opdrachtnemer, alsmede de daaruit voortvloeiende geschillen, is Nederlands
recht van toepassing.